Naar hoofdinhoud Naar footer

Twinkel#15

Maximaal tot bloei door ‘Als Je Het Mij Vraagt ‘van Dichterbij

“RENS BEGINT TE LACHEN, ZODRA HIJ ZIJN BORD MET ORANJE ETEN ZIET”

Gepubliceerd op: 10-08-2021

‘Als Je Het Mij Vraagt’ van Dichterbij is een waarderend onderzoekende manier van werken. Dat wil zeggen dat medewerkers door intensieve gesprekken met cliënten en hun verwanten leren wat hun dromen, wensen, behoeftes en talenten zijn. Vervolgens proberen ze daar met hun eigen talenten zoveel mogelijk op in te spelen. Op die manier werkt Dichterbij niet alleen persoonsgerichter, maar weet zij ook medewerkers te binden en boeien. Bij de locaties in Horst leidde deze manier van werken tot de oprichting van talentenclubjes en tot een eet- en drinkconcept op maat.

“Rens begint te lachen, zodra hij zijn bord met oranje eten ziet”

Lees meer op het Kennisplein Gehandicaptensector

Meer dan keuzevrijheid

In Horst krijgen straks alle bewoners ontbijt, middag- en avondeten volgens het nieuwe eet- en drinkconcept. Ze kiezen zelf wat ze eten, waar ze eten en met wie ze eten. Dat klinkt simpeler dan het is: het eet- en drinkconcept gaat verder dan keuzevrijheid. “Het gaat om dieper willen onderzoeken en doorgronden wat de cliënt wil en wat hij of zij fijn vindt”, vertelt Linda Joosten. “Een mooi voorbeeld is Rens. De groep waar Rens woont, eet elke dag een maaltijd die door het horecateam is klaargemaakt. Maar Rens at daar nooit van mee. Rens’ moeder kookte thuis voor hem en gaf de maaltijden mee naar de woning. We zijn toen met de moeder van Rens gaan praten om erachter te komen wat en hoe Rens het liefst eet.”

‘Het gaat om dieper willen onderzoeken en doorgronden wat de cliënt wil en wat hij of zij fijn vindt.’

Claudia, de moeder van Rens, kon dat precies uitleggen: “Rens’ maaltijd bestaat meestal uit aardappelen, vlees of vissticks en wortels of bloemkool”, vertelt ze. “Een oranje of witte maaltijd dus. Verder heeft Rens moeite met grove stukken. Daarom maak ik zijn maaltijden heel fijn. Linda vroeg of ik dat aan de kok wilde uitleggen. Na een paar proefmaaltijden was het precies goed. Rens eet nu voortaan een maaltijd die de kok klaarmaakt volgens mijn recept.”

Linda heeft zelf kunnen zien dat dat goed werkt. “Rens begint te lachen, zodra hij zijn bord met oranje eten ziet. En andere bewoners kiezen nu ook zelf wat ze willen eten. We zetten iedere maandag het weekmenu online en dan kiezen cliënten uit drie gerechten. Zij doen dat samen met hun begeleider, zodat die de cliënt kan helpen telkens iets anders te kiezen..”

‘Rens eet nu voortaan een maaltijd die de kok klaarmaakt volgens mijn recept.’

Talenten matchen

Met het eet- en drinkconcept wil Dichterbij vanuit de houding ‘Als Je Het Mij Vraagt’ zich echt inleven in de cliënt. Op die manier is ook het idee van de talentenclubjes ontstaan, waar Roel als beweegcoach bij betrokken is. “Uit de gesprekken die we met cliënten en verwanten voerden, bleek dat cliënten – net als ieder ander – ook ‘s avonds en in het weekend graag iets leuks doen”, vertelt Roel. “Logisch, hun leven speelt zich niet alleen door de week tussen negen en vijf af. Toen zeiden we: we gaan iedere dag en ieder dagdeel talentenclubjes aanbieden. In deze clubjes worden de talenten van de cliënten gekoppeld aan de talenten van de medewerkers. Nu bepalen wij niet langer wat cliënten doen, maar bepalen zij wat wij met hen doen – overdag, ’s avonds én in het weekend.”

‘Meer inzicht in talenten van medewerkers en meer mogelijkheden voor cliënten om hun talenten in te zetten. Daar wordt iedereen blij van.’

Voor de talentenclubjes zijn vijf thema’s vastgesteld: bewegen & ontspannen, eten & drinken, leren, helpen en creatief. “Per thema richten we zowel ontwikkelgerichte als belevingsgerichte talentenclubjes op”, vertelt Roel. “Zo zorgen we ervoor dat we op de individuele behoeften van cliënten inspelen, zodat ze kunnen doen wat ze willen wanneer ze willen. Daarvoor moet van alles omgegooid worden – roosters, werk, activiteitenaanbod, noem maar op. De uitvoering is een enorme klus. Maar we krijgen wel steeds meer inzicht in de talenten van de medewerkers en creëren steeds meer mogelijkheden voor cliënten om hun talenten in te zetten. Daar wordt iedereen blij van.”

Belangrijk moment in de week

Roel ziet binnen het thema bewegen & ontspannen dat de talentenclubjes het heel goed doen. “Beweging zorgt dat er iets loskomt bij de deelnemers. Zo waren er twee mannen waarvan we niet goed wisten of ze samen in een groep zouden passen, er waren soms escalaties tussen hen. Ik zei: ‘Ik wil het wel proberen met die twee’. Ik ben met ze gaan bootcampen en als ze elkaar nu zien geven ze een elkaar knuffel en een high five. Als mensen bewegen en plezier hebben, verdwijnt spanning naar de achtergrond.”

Roel leidt ook een bootcampclub voor zes vrouwen op de maandagavond. “Ik vroeg een keer na een les wat de bootcampclub voor hen betekent. ‘Maandagavond is mijn favoriete avond, ik kan met bootcamp eindelijk mijn hoofd leegmaken’, zei de één. ‘Ik heb een sterfgeval in de familie, maar door te sporten kan ik het even vergeten’, zei de ander. En de derde zei: ‘Hier heb ik heel lang op gewacht, ik heb door de deze club een vriendinnengroep erbij.’ Toen besefte ik pas echt hoezeer de sportles voor hen een belangrijk moment in de week is.”

‘Hier heb ik heel lang op gewacht, ik heb door deze club een vriendinnengroep erbij.’

Ontdekken wie waar goed in is

Bezig zijn met talenten levert al met al veel positieve reacties op bij Dichterbij. Roel hoopt dat het enthousiasme zal doorwerken in de hele organisatie. “We willen nog veel meer talenten van medewerkers benutten. Het is nog ontdekken wie waar echt goed in is. Wat helpt, zijn de verhalen van de cliënten, de kleine succesverhalen. Daarmee gaat het sneller lopen dan wanneer je mensen tien keer uitlegt hoe fantastisch het concept is.”

‘De kleine succesverhalen werken beter dan tien keer uitleggen hoe fantastisch het concept is.’

Overigens sluit het eet- en drinkconcept perfect aan bij de talentenclubjes. De kok bereidt de maaltijden samen met cliënten die een talent hebben voor koken. “Deze cliënten helpen ook met het rondbrengen van de maaltijden” aldus Linda. “Al met al zie ik veel blije gezichten. En lege borden – dat zegt ook genoeg.”

Deel deze pagina via:

Meer over dit onderwerp onderaan de pagina

    Meer over dit onderwerp onderaan de pagina