Gepubliceerd op: 01-12-2025
Laatst bijgewerkt op: 03-12-2025
Zes jaar geleden begon Mayke Bremmers, projectleider innovatie bij Cello, met De Kracht van kleding. Ze had van tevoren niet bedacht dat het zo’n sterke beweging zou worden. Inmiddels weet ze: kleding is een middel dat kan bijdragen aan meer begrip, eigenheid en verbinding. Samen met onderzoeker Suzanne Verdonschot vertelt ze hoe de beweging ontstond en hoe deze gaande blijft.
'Mijn broer Sander heeft een ernstige verstandelijke beperking', vertelt Mayke Bremmers. 'Hij gaat stralen als hij een stoere pet op heeft of een mooi overhemd aan. Via mijn broer kwam ik in contact met andere mensen met een beperking. Ook zij hadden duidelijke kledingvoorkeuren. Ik ben toen kwetsbare mensen gaan helpen bij het kiezen van de juiste kleding.'
Oerknal
Maar het idee voor de beweging kwam pas echt van de grond, toen Mayke een jurk kocht voor een vrouw in een rolstoel. 'Zij was zo ontroerd', vertelt Mayke. 'Ze zei: "In deze jurk wil ik dansen". Dat was het duwtje voor haar begeleiders om met haar te gaan oefenen met lopen. Voor mij was het de oerknal. Ik dacht: hier moet ik iets mee. Ik startte een sociale onderneming, ging voor meer mensen met een beperking kleding kopen en zag hoe soms kleine aanpassingen grote verschillen maken. Vervolgens ging ik overal mijn verhaal vertellen en kwam ik in gesprek met de innovatiemanager van Cello. Daar mocht ik toen een pilot doen.'
Aanpak doorgevoerd
De term oerknal komt van onderzoeker en adviseur Suzanne Verdonschot. 'Een oerknal is een combinatie van dingen van buiten die ineens een heel persoonlijke snaar bij iemand raken. Die oerknal is belangrijk bij een beweging. Ik doe al twintig jaar onderzoek naar hoe innovatie werkt, hoe je aan een beweging bouwt. Cello had mij uitgenodigd om onderzoek te doen naar de impact van innovaties in hun organisatie. Toen ik Mayke leerde kennen, was de pilot van De Kracht van kleding bij Cello net afgerond.'
Het was spannend na die pilot. 'We wisten niet goed hoe de beweging die binnen Cello aan het ontstaan was, gaande gehouden kon worden', vertelt Mayke. 'Maar toen kwam er een nieuwe kans. Begeleiding à la carte werd opgezet en coach Hilair Balsters van Vilans zei tegen me: "Is dit iets voor jou en Cello?" Dat was zeker zo. Cello wilde De Kracht van kleding als aanpak in de organisatie verder brengen en daarmee cliënten, verwanten en zorgprofessionals inspireren.'
Kleding is meer dan een stukje stof. Het gaat over identiteit, gewoonten en waarden. Het gaat over jezelf zijn en gezien worden.
Mayke Bremmers, oprichter van De Kracht van kleding
Idee groeit uit
Wat houdt De Kracht van kleding precies in? 'De Kracht van kleding is lastig in een paar woorden te vangen', zegt Mayke. 'De aanpak is in de loop van de tijd ook veranderd. Eerst was het idee: we kijken naar kleding waarin iemand zich fijn voelt. Nu is dat idee uitgegroeid. Kleding is meer dan een stukje stof. Het gaat over identiteit, gewoonten en waarden. Het gaat over jezelf zijn en gezien worden.'
Een van de vele verhalen die Mayke daarbij als voorbeeld kan geven, is dat van een jonge vrouw die van vrolijke afbeeldingen op haar kleding houdt. 'Er waren mensen om haar heen die haar wilden beschermen. Ze zeiden: dat is wel een kinderachtige trui, kun je niet beter iets anders aantrekken? De vrouw kon door De Kracht van kleding vertellen wat ze belangrijk vindt. Ze zei: Waarom moet ik er hetzelfde uitzien als de rest, waarom mag ik niet anders zijn? Nu heeft ze vrolijke truien aan en is ze heel blij. Door De Kracht van kleding kon ze eindelijk helemaal zichzelf zijn.'
Een vader en dochter vertelden wat De Kracht van kleding voor hen betekend had. Dan voel je: daar wil ik ook onderdeel van zijn.
Suzanne Verdonschot, onderzoeker
Verbreding en verdieping
Hoe kan zo’n beweging zich vervolgens ontwikkelen? Hoe houd je de sprankeling vast, die ontstaat als mensen vanuit hun eigen ideeën en talenten ermee aan de slag kunnen? 'Een beweging verbreedt, doordat steeds meer mensen betrokken raken, en verdiept wanneer er meer vormen ontstaan om in te werken', zegt Suzanne. 'Dat was bij De Kracht van kleding allebei het geval. De sessies van De Kracht van kleding zijn in de loop van de tijd uitgediept tot inspiratiesessies met verschillende onderdelen. Verder zijn ervaringsdeskundige ambassadeurs bij de beweging betrokken.'
Zes ervaringsdeskundige ambassadeurs
Bij Cello zijn zes ervaringsdeskundige ambassadeurs betrokken bij De Kracht van kleding. Zij vertellen tijdens inspiratiesessies en workshops hoe De Kracht van kleding invloed heeft op hun zelfvertrouwen en ontwikkeling. Ze delen hun verhaal via een gedicht, filmpje of een moodboard en kunnen vanuit hun eigen ideeën en talenten anderen inspireren. De ambassadeurs leren zelf ook voortdurend. Ze geven elkaar steun en bouwen samen aan vertrouwen. Ze groeien door hun rol.
Bekijk de video en ontdek wat de ambassadeurs doen!
Vilans
Manifest
Tijdens Begeleiding à la carte hebben Mayke en coach Hilair van Vilans ook inspiratiesessies gehouden met een afspiegeling van Cello: bestuurder, managers, begeleiders, cliënten en verwanten. 'Het sterke was dat het gekoppeld was aan de beleving van De Kracht van kleding', aldus Suzanne. 'Een vader en dochter vertelden wat De Kracht van kleding voor hen betekend had. Dan voel je: daar wil ik ook onderdeel van zijn. Verder kwam uit het traject van Begeleiding à la carte een manifest voort, waarmee we woorden hebben gegeven aan De Kracht van kleding die anderen weer kunnen inspireren.'
Sterker door uitdagingen
De Kracht van kleding is al met al een beweging die laat zien dat innovatie kan beginnen met iets heel persoonlijks – een jurk, een verhaal. 'Ga uit van je eigen ideeën en voel de ruimte om te experimenteren', adviseert Mayke. 'En vier de successen. Ik heb gezien hoe mensen sterker in hun schoenen kwamen te staan door De Kracht van kleding en meer in verbinding kwamen met hun netwerk. Naast die successen zijn er ook uitdagingen, maar die zorgen er wel voor dat het geheel verder komt. Zowel successen als uitdagingen maken je beweging sterker.'